2022_Ocak
Yüzatlı Harası’nda kalan tayları iyice tetkik etmiş, mevcut bütçe ile alınabilecek en iyi tayın Özgün olacağına kanaat getirmişti. Çok hisseli tayın sahiplerinin bazıları bir süre sonra ortaklıktan çıktılar. Özgün’ü Niko Atanasyadis, Ömer Halim Aydın ve Yorgo Şamlıoğlu üçlüsü koştular. Ömer Halim Aydın bu durumu bir Özgün sohbetinde; “Tay yarışlara hazırlanırken hiç de iyi görüntü vermedi. İdmanlarda üstündeki jokeyin teşviklerine hiç cevap vermiyordu. Bu yüzden ortaklıktan vazgeçenler oldu” ifadelerini kullanmıştı. Özgün ilk defa 1 Temmuz 1987’de piste çıktı. Tınay Adışen ile Maiden koşuda 12 tayda dördüncü kaldı. Sonraki çimdeki iki yarışında Ergenekon ve Birtaç’ın arkasında ikinci kaldı. Dördüncü koşusunda, İstanbul kumunda Ahmet Atçı ile Maiden’dan çıktı. Kumda bir koşu daha kazandıktan sonra Hatay Koşusu’na geldi. Umutbey’in kazandığı bu G1 Yarış’ta Karababa ve Foçalı’nın ardında dördüncü oldu. Sonraki yarışında altıncı olduğu Haralar Koşusu’ndan sonra Şartlı 5 Günhan Koşusu’nu Töm’ün önünde Ahmet Atçı ile kazandı ve sezonu kapattı. Kışı ise İzmir’de geçirdi. İzmir kumunda 3 yarış koştu sırasıyla ikinci, üçüncü ve üçüncü oldu ve ardından İstanbul’a geldi. B Grubu’nda arka arkaya 4 Açık Yarış kazanıp A Grubu’na çıktı. Kazandığı bu yarışlar sırasıyla Davut Akdı, Aydın Tat, Saniye Ünsalan ve İhsan Elmas Koşuları idi ve jokeyi de hepsinde Ahmet Atçı’dan başkası değildi. Yeni grubundaki ilk koşusu 15 atın katıldığı ve dokuzuncu kaldığı Işık Koşusu idi. Ardından Bakırköy Belediye Başkanlığı Koşusu’nu kazandı. Mehmet Ali Kiper Koşusu’nda bekleneni veremedi ve altıncı oldu. 1988 Eylül ayında Malazgirt Koşusu’nda Tınay Adışen ile birinci oldu. Bir ay sonra İstanbul çiminde, yine Tınay Adışen idaresinde pek de şans verilmediği Cumhuriyet Koşusu’na çıktı ve mükemmel koştu. 26.65 ganyan ile Atlıer, Sonşans ve Karababa önünde kazandı. Aslında bu koşu Özgün’ün gerçek gücünü gösterdiği bir yarışı idi. Bu mücadelenin ardından beklentiler artsa da sonraki dönemde yaşadığı talihsiz arızalanmalar onu pistlerden uzun süre ayrı bıraktı. Sahipleri çok sabırlı davrandı ve Özgün’ün peşini bırakmadılar. Sabırla sorunlarını gidermeye çalıştılar. Bu sabır Özgün’ü piste geri getirdi. Yaklaşık 3 sene sonra (32 ay) 16 Haziran 1991’de Özgün’ü bir 3 Şartlı koşuda İstanbul çim pistinde gördük. Herkes bu değerli safkanı gördüğüne çok sevinmişti. Özgün bu koşuyu Aktolgalı’nın önünde yine Tınay Adışen ile çok rahat kazandı ancak korkulan başa geldi ve at yine arıza göstererek pistlere veda etti. Özgün, kariyeri boyunca boy gösterdiği 21 koşuda, 11 birincilik, 3 ikincilik, 2 üçüncülük ve 2 dördüncülük elde etti. Yeni adres Eskişehir’deki Anadolu Tarım İşletmesi (Eski Mahmudiye Harası) idi. Özgün artık damızlık olarak atçılığımıza hizmet verecekti. Özgün’ün aygırlığı ona uygun gördüğümüz yıldız sıfatının verilmesi düşüncesini kuvvetlendirecek güçte idi. Özgün’ün toplamda 1108 yavrusu sahaya geldi. Bu yavrular 4179 kez start aldı ve 613 birincilik, 569 ikincilik, 511 üçüncülük ve 496 dördüncülük elde ettiler. Yarış kazanmış 87 atın arasında Özgünhan, Ayabakan, Bayçora, Yavuzca, Coşartay, Şirinoğlu, Odin, Odinhan ve Teselli gibi safkanlar da vardı. Özgün, kısrak babası olarak da listelerin üst sıralarında yer aldı. 285 dişi yavrusunun ürünü olan atlar, 756 birincilik, 697 ikincilik, 624 üçüncülük ve 697 dördüncülük elde ettiler. Şanssız bir şekilde pistlere veda eden Özgün’ün hem yarış hayatında hem de damızlık döneminde yaşadıkları Özgün’ü unutulmazlar arasında yer almasına sebep oldu. Zaten her sene adına yapılan koşu ile Özgün’ü bir kez daha hatırlıyoruz. Bu ayki yazımızda adı geçenlerin çoğu rahmetli oldular. Onlara Tanrı’dan rahmet, sevdiklerine de sağlıklı, uzun ömürler diliyorum. Balıkhane kahvesine Cemal Kura, Seyfi Çınar, Süleyman Sırrı Turhan devamlı gelir, Özdemir Atman, Sadun Atığ ise ara sıra uğrarlardı. Bizim atçı grubunda Aram Peştemalcıyan da vardı, diğer bir arkadaşımız olan Hulisi Abi’nin lakabı Vostigandı. Vostigan Ermenice polis anlamına gelirdi ve Ermeni balıkçılar ona o adı takmışlardı. Kendisi benim de balık arkadaşımdı. Şemsi Oymak’a Şemsi Baba, Panço Sedat’a Panço Baba denilirdi. Hayret Abi (Şişman Hayret o da balık arkadaşımdı) beraberinde Cemal Kura Ekürisi’nde soyadını anımsayamadığım Sümer Abi vardı, onlar da balıkahaneye gelirlerdi. Tanıöver kardeşler, Kazım Yıldız, Muhacir Ahmet, Fethi Abi (Tulgar) ve daha pek çok atçı olurdu. Özgün haranın sattığı en ucuz ikinci taydı. Özgün’ü aldıktan sonra bir ay binemedik. Kim bindiyse kendini yerde buluyordu. Bunlardan biri de sevgili Fikret Çeltik idi. Tayın idmanını seyreden bir bahane bulup hissesini devredip ayrılıyordu. Sonunda 3 kişi kaldık. O ortaklardan biri ayrıldığında Panço Baba “Merak etme yavrucuğum tay şimdi koşar” dedi. Sahiden de dediği gibi oldu. Özgün’ün başlarda üst düzey başarılı olamama nedeni patellasındaki bir sorundu. O tedavi edildikten sonra her şey düzeldi. Benim kapalı gözlüğe takıntım vardı her yarıştan sonra biraz ucundan kestiriyorduk. Ancak başarısız olduğu son yarıştan sonra Ahmet “Bu at sadece tam kapalı gözlükle koşar” dedi ve uyguladık. Sonra Özgün Özgün oldu. Malazgirt öncesi yaptığı galobu Ali Karakaş 1.03.8 olarak bültene koymuştu. Malazgirt’te Ahmet ceza aldığı için Tınay bindi. Biz de etik olarak indirmeyi uygun bulmadığımız için onunla devam ettik. Ahmet bu yüzden bize darıldı... ÖMER HALIM AYDIN’DAN ÖZGÜN HAKKINDA... ÖZDEMIR ATMAN, 1998 CUMHURIYET KUPASI’NI NIKO ATANASYADIS’E TAKDIM EDERKEN... ÖZGÜN / ÖMER HALIM AYDIN 17 TJK’NIN SESİ OCAK 2022
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODAzNjM=